Marynarka Wojenna RP
Untitled Document
poczta Marynarki Wojennejserwis informacyjny ZIMW
Gdynia 2004-07-27 11:11
ORP „Arctowski”
odnalazł wrak „Steubena” po 59 latach
26 maja 2004 roku okręt hydrograficzny ORP „ARCTOWSKI” z dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego w Gdyni odnalazł wrak poszukiwanego od lat „STEUBENA” spoczywającego na dnie trasy głębokowodnej na północ od USTKI. Niemiecki liniowiec był trzecim bałtyckim „Titanikiem” obok „WILHELMA GUSTLOFFA” i „GOYI”. Statek o wyporności 14 666 BRT, długości 168 metrów, rozwijający prędkości do 15 węzłów zbudowany został w 1922 roku w szczecińskiej stoczni pod nazwą „MUNCHEN”. W 1931 roku zmieniono nazwę jednostki na „GENERAL VON STEUBEN” a 7 lat później skrócono ją do „STEUBEN”.
Pod koniec II wojny światowej „STEUBEN” używany był jako transportowiec wojska i statek szpitalny. Dostarczał świeżo sformowane oddziały wojska z zachodnich portów w Niemczech do baz w rejonie Zatoki Gdańskiej, a w drogę powrotną zabierał rannych żołnierzy. W swój ostatni rejs wyruszył 9 lutego 1945 roku. Na wysokości Rozewia został wykryty przez sowiecki okręt podwodny S-13 dowodzony prze kmdr ppor. Aleksandra Marinesko, który 10 dni wcześniej zatopił „WILHELMA GUSTLOFFA”. O godz. 00:50 10 lutego 1945 roku „STEUBEN” został zaatakowany dwiema torpedami wystrzelonymi z S-13. Kilka minut wystarczyło, aby elegancki, czteropokładowy parowiec pasażerski poszedł na dno, zabierając ze sobą ponad 3000 ofiar. Uratowało się wg różnych źródeł od 300 do 600 osób.
Rys. 1. Niemiecki statek pasażerski „STEUBEN” w 1945 r. źródło: Zbiory internetowe

26 maja 2004 roku około godziny 05:30 na pokładzie ORP „ARCTOWSKI” wachtowy hydrograf zauważył zmianę głębokości na ekranie monitora systemu echosondy wielowiązkowej. Burtowy sonar boczny zobrazował długie echo sonarowe, z wyraźnie zaznaczonym cieniem.

Rys. 2. Obraz sonarowy wraku „STEUBENA” uzyskany przy wykorzystaniu burtowego sonaru bocznego źródło: dZH MW, pomiary ORP „ARCTOWSKI”,2004

Po wstąpieniu I zmiany wachty przystąpiono do szczegółowej weryfikacji znalezionego obiektu. W tym celu wykorzystano nowoczesny sonar holowany za burtą okrętu. Profilowanie sonarowe dostarczyło wielu zdjęć o fotograficznej jakości.

Rys. 3. Obraz sonarowy wraku „STEUBENA” uzyskany przy wykorzystaniu holowanego sonaru bocznego źródło: dZH MW, pomiary ORP „ARCTOWSKI, 2004

Obróbka wstępna danych batymetrycznych zebranych dzięki echosondzie wielowiązkowej dała możliwość uzyskania numerycznego modelu wraku. Sondy pionowe zarejestrowały głębokości minimalne nad wrakiem oraz głębokości w rejonie.

Rys. 4. Numeryczny model wraku „STEUBNA” uzyskany z pomiarów batymetrycznych echosondą wielowiązkową źródło: dZH MW, pomiary ORP „ARCTOWSKI, 2004

Wstępne pomiary wraku przeprowadzone przez ORP „ARCTOWSKI” potwierdziły występowanie obiektu o długości ponad 160 metrów, leżącego na głębokości 70 metrów. Uzyskane sonogramy pokazują dobrze zachowany kadłub transportowca, leżącego na piaszczystym dnie, na lewej burcie. Na dziobie liniowca, na wysokości masztu występuje znaczna wyrwa w burcie, będąca najprawdopodobniej miejscem uderzenia torpedy.

Odnalezienie „STEUBENA” to sukces polskiej służby hydrograficznej na ogromną skalę. Niemiecki wrak poszukiwany był od 59 lat, lecz bezskutecznie. W środowisku badaczy, poszukiwaczy, nurków czy archeologów krążyło wiele pozycji zalegania tego statku. Żadna jednak nie była wiarygodna do dnia dzisiejszego. ORP „ARCTOWSKI” to okręt hydrograficzny wyposażony w nowoczesne hydroakustyczne systemy pomiarowe. Szczegóły dotyczące położenia i inne dane związane z bezpieczeństwem żeglugi przekazano odpowiednim służbom.

Wersja do druku             


 
 
Poleć tę stronę znajomemu Dodaj do ulubionych Ustaw jako stronę startową
Uwagi na temat strony kieruj do Webmastera. Innych informacji dotyczących
Marynarki Wojennej RP udziela Rzecznik Prasowy Dowódcy MW.
Każdorazowe wykorzystanie materiałów ze strony Marynarki Wojennej w całości lub we fragmencie wymaga pisemnej zgody.
© 2004 Marynarka Wojenna RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.