Marynarka Wojenna RP
Untitled Document
poczta Marynarki Wojennejserwis informacyjny ZIMW
Gdynia 2010-06-06 14:19
BALTOPS 2010 – faza morska

W poniedziałek, 7 czerwca, okręty, samoloty i śmigłowce, a także jednostki brzegowe z 14 państw rozpoczną na Bałtyku ćwiczenia BALTOPS 2010. Głównym założeniem operacji jest przećwiczenie reagowania międzynarodowych sił wobec zagrożeń na morzu. Załogi będą musiały walczyć m.in. z aktami piractwa, terroryzmu, minami morskimi, prowadzić osłonę transportu morskiego, akcje embarga i operacje humanitarne. Manewry potrwają do 20 czerwca.

Przez ostatnie dwa dni (5-6 czerwca) w porcie w Gdyni trwała faza portowa. Załogi uczestniczyły w ostatnich odprawach i ustaleniach przed praktycznymi działaniami na morzu. Marynarze przygotowywali swoje okręty do zadań, które czekają ich teraz podczas dwutygodniowych manewrów.
W poniedziałek, 7 czerwca rozpoczyna się faza morska BALTOPS 2010. Tego dnia z portu w Gdyni wyjdzie w morze międzynarodowa armada okrętów. Wyjście okrętów z portu zaplanowano od godziny 08:00.

Zgłoszenia mediów na wejście
do Portu Wojennego w Gdyni Oksywiu
przyjmuje oficer prasowy BALTOPS 2010
kpt. mar. Grzegorz Łyko tel. +48 606 982 943
e-mail: glyko@mw.mil.pl  

Polska Marynarka Wojenna skierowała do udziału w BALTOPS 2010 siły okrętowe i lotnicze. Będą one wykonywać zadania związane głównie z bezpieczeństwem morskich szlaków komunikacyjnych. Korweta ORP „Kaszub” oraz śmigłowce Mi-14 PŁ będą chronić transport morski przed zagrożeniem ze strony floty podwodnej. Samoloty patrolowo-rozpoznawcze będą prowadzić monitoring newralgicznych akwenów morskich. Trałowce odpowiedzialne będą za obronę przeciwminową głównych sił. Natomiast zadaniem polskiego okrętu podwodnego będzie monitoring morskich szlaków żeglugowych. Polską banderę podczas BALTOPS 2010 reprezentować będzie także okręt ORP „Kontradmirał Xawery CZERNICKI”, który jest okrętem dowodzenia Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO (SNMCMG1) zwanego popularnie „Tarczą Przeciwminową”. O zadaniach tego zespołu informowaliśmy w osobnym komunikacie prasowym.

Ćwiczenia BALTOPS 2010 oparte są na scenariuszu obejmującym fikcyjne państwa i fikcyjne wydarzenia. Według jego założeń w regionie dojdzie do kryzysu lokalnego będącego wynikiem działalności organizacji paramilitarnych. Rezolucją ONZ utworzone zostaną siły pokojowe. Jednostki uczestniczące w BALTOPS zmierzą się m.in. z piractwem zagrażającym jednostkom transportu morskiego. Będą musiały prowadzić blokady morskie i eliminować dostawy nielegalnego uzbrojenia w rejon kryzysu. Ich głównym zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, stabilizacji i pokoju w regionie.

Scenariusz manewrów przewiduje więc zarówno klasyczne działania na morzu jak i działania o charakterze asymetrycznym, czyli związane ze zwalczaniem piractwa i terroryzmu. Przećwiczone zostaną akcje dostarczania pomocy humanitarnej jak i zadania monitoringu szlaków żeglugowych, zwalczania celów nawodnych i powietrznych oraz poszukiwanie okrętów podwodnych.

BALTOPS jest corocznym, międzynarodowym ćwiczeniem morskim mającym na celu zwiększenie interoperacyjności sił morskich państw Partnerstwa dla Pokoju w rejonie Morza Bałtyckiego. Szczególny nacisk kładzie na zgranie i pracę zespołową załóg okrętowych pozwalając w ten sposób na rozszerzanie poziomu wyszkolenia. BALTOPS jest także ćwiczeniem potwierdzających rolę sił morskich w międzynarodowym systemie bezpieczeństwa i tworzeniu atmosfery do bezpiecznego rozwoju gospodarek morskich. Jak powiedział na konferencji prasowej dowódca ćwiczenia kontradmirał Ian F. Corder (Royal Navy) – Maritime security is our common business.

Polskie siły morskie w BALTOPS 2010

ORP „Kaszub” to korweta zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów ZOP (3 Flotylla Okrętów). To uniwersalna jednostka przeznaczona do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych przeciwnika zarówno samodzielnie, jak i w składzie zespołu oraz przy współpracy ze śmigłowcami i samolotami. Może ochraniać morskie szlaki komunikacyjne, transport morski, zespoły okrętów i statków oraz pełnić dalekie i bliskie dozory. Przystosowany jest do działania w warunkach hydrometeorologicznych Morza Bałtyckiego i Morza Północnego z możliwością pływania w pokruszonym lodzie i za lodołamaczem.

ORP „Kondor” to okręt podwodny typu Kobben. Wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Podwodnych (3 Flotylla Okrętów). Specyfika działania tej jednostki pozwala na wykorzystanie jej do różnorakich operacji pokojowych (ochrona morskich szlaków komunikacyjnych, kontrola żeglugi i transportu morskiego, blokady morskie itp.) i antyterrorystycznych (np. ACTIVE ENDEAVOUR na Morzu Śródziemnym). Okręty tego typu są trudno wykrywalne i zmuszają potencjalnego przeciwnika do zaangażowania znacznie większych sił. Okręty typu „Kobben” są przystosowane do działania we wszystkich rejonach świata. Wyposażone są w systemy dowodzenia i łączności NATO oraz systemy kierowania ogniem.

ORP „Resko”, ORP „Wicko” i ORP „Necko” wchodzą w skład 12 Dywizjonu Trałowców (8 Flotylla Obrony Wybrzeża). To trałowce bazowe projektu 207 P (typu "Gardno"). Zbudowane zostały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Są to jednostki małomagnetyczne przeznaczone do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych postawionych w zagrodach minowych lub pojedynczo. Ograniczenie pola magnetycznego osiągnięto głównie dzięki zastosowaniu w konstrukcji kadłuba i pokładówki laminatu poliestrowo-szklanego.

Śmigłowce Mi- 14PŁ przeznaczone są do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych samodzielnie lub w składzie lotniczo - okrętowych grup poszukiwawczo - uderzeniowych. Mogą również współdziałać z uderzeniowymi okrętami rakietowymi poprzez wykrywanie i wskazywanie celów nawodnych. Dolna część kadłuba, wykonana w kształcie łodzi jest wyposażona w nadmuchiwane pływaki co pozwala na wodowanie. Mi-14PŁ są wyposażone w systemy wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych – opuszczaną stację hydroakustyczną, detektor anomalii magnetycznych oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne. Maszyny te mogą być uzbrojone w bomby głębinowe, zostały także przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90. Załoga składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo - uderzeniowe.

Samolot patrolowo-rozponawczy An-28 B1R - Wersja samolotu opracowana przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu na potrzeby lotnictwa Marynarki Wojennej. An-28B1R wyposażono w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400, system transmisji danych ŁS-10 oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON. Załoga patrolowo – rozpoznawczej Bryzy ma również możliwość zrzutu tratwy ratowniczej. W kabinie znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów (dowódca i drugi pilot), technik pokładowy oraz, w zależności od potrzeb, dwóch lub trzech operatorów systemów pokładowych.

Wersja do druku             


 
 
Poleć tę stronę znajomemu Dodaj do ulubionych Ustaw jako stronę startową
Uwagi na temat strony kieruj do Webmastera. Innych informacji dotyczących
Marynarki Wojennej RP udziela Rzecznik Prasowy Dowódcy MW.
Każdorazowe wykorzystanie materiałów ze strony Marynarki Wojennej w całości lub we fragmencie wymaga pisemnej zgody.
© 2004 Marynarka Wojenna RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.