Marynarka Wojenna RP
Untitled Document
poczta Marynarki Wojennejserwis informacyjny ZIMW
Gdynia 2003-08-25 08:14
Kamany na polskim niebie
Zwalczanie okrętów podwodnych, celów nawodnych, rozpoznanie, ratownictwo morskie i zaopatrywanie jednostek na morzu – to główne zadania śmigłowców pokładowych typu „KAMAN” SH-2G Super Seasprite. Od dzisiaj potencjał lotniczy Marynarki Wojennej zwiększy się o dwie maszyny tego typu. Łącznie cztery śmigłowce „KAMAN” operować będą z dwóch polskich fregat typu Oliver Hazard Perry – ORP „Gen. K. PUŁASKI” i ORP „Gen. T. KOŚCIUSZKO”. Przylot do kraju dwóch kolejnych śmigłowców „KAMAN” SH-2G Super Seasprite jest początkiem ostatniego etapu wdrażania tych maszyn do służby w Marynarce Wojennej.
Maszyny przyleciały do Polski z niemieckiej bazy w Nordholz pilotowane przez polsko-amerykańskie załogi. O godzinie 19:00 wylądowały w Bazie Lotniczej Marynarki Wojennej w Gdyni Babich Dołach.
Kaman SH-2G Super Seasprite jest wielozadaniowym śmigłowcem pokładowym produkcji amerykańskiej przeznaczonym do rozpoznawania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz zwalczania okrętów przeciwnika zarówno nawodnych jak i podwodnych. Prowadzi akcje poszukiwania i ratowania życia (SAR) i wykorzystywany jest jako śmigłowiec logistyczny do zaopatrywania własnych jednostek pływających. Wyposażony jest w NATO-wskie systemy rozpoznania, dowodzenia, łączności i walki, systemy transferu danych śmigłowiec-okręt oraz specjalne, opuszczane pławy radiohydroakustyczne (pasywne i aktywne) będące jedną z najbardziej efektywnych form wykrywania zanurzonych okrętów podwodnych.
Obecnie wiele krajów (w tym Polska) zdecydowało się na unowocześnienie floty poprzez wprowadzenie do linii jednostek typu fregata i korweta wyposażonych w śmigłowce pokładowe nazywane często „ekonomicznym wydłużeniem okrętowego systemu walki”. Wraz z programem wdrażania nowych jednostek konieczne stało się też zwiększenie ich możliwości prowadzenia walki poza linią horyzontu stąd powstała koncepcja wykorzystania wielozadaniowych śmigłowców pokładowych. Wszystkie współczesne projekty zakładają obecność na pokładach korwet czy fregat śmigłowców wielozadaniowych. Najbardziej znane rozwiązania zastosowano na fregatach typu Oliver Hazard Perry, korwetach klasy MEKO i ANZAC, a także na budowanej obecnie w Polsce korwecie „GAWRON”.

Wersja do druku             


 
 
Poleć tę stronę znajomemu Dodaj do ulubionych Ustaw jako stronę startową
Uwagi na temat strony kieruj do Webmastera. Innych informacji dotyczących
Marynarki Wojennej RP udziela Rzecznik Prasowy Dowódcy MW.
Każdorazowe wykorzystanie materiałów ze strony Marynarki Wojennej w całości lub we fragmencie wymaga pisemnej zgody.
© 2004 Marynarka Wojenna RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.