Marynarka Wojenna RP
Untitled Document
poczta Marynarki Wojennejserwis informacyjny ZIMW


Gdynia 2010-12-01 12:49
Odszedł ostatni pilot Lądowej Obrony Wybrzeża we wrześniu 1939 roku

W piątek, 26 listopada, w wieku 90 lat zmarł szer. rez. pil. Wacław Zarudzki – pilot plutonu łącznikowego Lądowej Obrony Wybrzeża w 1939 roku. Ceremonia pogrzebowa rozpocznie się o godzinie 12.00 w piątek, 3 grudnia, na Cmentarzu Północnym w Warszawie.

Wacław Zarudzki był mechanikiem pilotem Aeroklubu Gdańskiego bazującego na lotnisku w Rumi. Od  czerwca 1939 roku wykonywał loty na współdziałanie z artylerią przeciwlotniczą na samolocie RWD-8 oraz loty treningowe w warunkach polowych (na krótki start i lądowanie) na RWD-13. 24 sierpnia został zmobilizowany i przydzielony do Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Następnie trafił do utworzonego z dniem 31 sierpnia Lotniczego Plutonu Łącznikowego. W jego skład weszły dwa samoloty RWD-13 oraz przydzielony z Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku samolot łącznikowy Lublin R-XIII G/hydro. Pluton stacjonował na lotnisku komunikacyjnym w Rumi, z lotniskiem zapasowym w Nowym Obłużu na Kępie Oksywskiej.

1 września rozkazem dowódcy Lądowej Obrony Wybrzeża (LOWyb.) płk. Stanisława Dąbka Pluton włączono do Kompanii Sztabowej i podporządkowano bezpośrednio dowódcy LOWyb. 4 września, po wycofaniu z lotniska w Rumi czynnej obrony przeciwlotniczej, zorganizowano improwizowaną obronę na bazie pojedynczego karabinu maszynowego „Vickers” wymontowanego z samolotu Lublin R-XIII. Z tego karabinu szer. pil. Wacław Zarudzki oraz mat. pil. Stefan Czerwiński trafili powracający nisko znad Gdyni niemiecki bombowiec nurkujący Junkers Ju-87. Trafiony w silnik samolot lądował przymusowo pomiędzy Redą a Rekowem. Jego załoga trafiła do niewoli. 9 września, pod ostrzałem, pluton przebazował się na lotnisko zapasowe na Kępie Oksywskiej. 13 września płk. Stanisław Dąbek wydał rozkaz przebazowania obydwu samolotów RWD do Szwecji. Jeden z nich pilotował szer. pil. Wacław Zarudzki, ale z powodu awarii silnika musiał zawrócić na lotnisko zapasowe w Nowym Obłużu.

Wacław Zarudzki po upadku Kępy Oksywskiej trafił do niewoli. Po wojnie pozostał wierny lotnictwu - pracował w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi, a po ich likwidacji w PZL Okęcie oraz do 2003 roku w PZL EADS.

Wersja do druku             


 
 
 
Poleć tę stronę znajomemu Dodaj do ulubionych Ustaw jako stronę startową
Uwagi na temat strony kieruj do Webmastera. Innych informacji dotyczących
Marynarki Wojennej RP udziela Rzecznik Prasowy Dowódcy MW.
Każdorazowe wykorzystanie materiałów ze strony Marynarki Wojennej w całości lub we fragmencie wymaga pisemnej zgody.
© 2004 Marynarka Wojenna RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.